Scandal etnic la Biserica Lipoveneasca din satul Bratesti

 Scandal etnic la Biserica Lipoveneasca din satul Bratesti:

Preotul care cere taxa de smecher — FOTO

BUNA ZIUA IASI, Luni, 17 Octombrie 2011

• Lipovenii din Bratesti se plang, mai mult pe ascuns, de frica tanarului preot Titi Tapoc, ca sunt jecmaniti de bani atunci cand merg sa se spovedeasca si sa se impartaseasca sau cand isi ingroapa apropiatii ori cand se fac slujbe de pomenire a mortilor • Unii sateni arata ca preotul slujeste mai mult «ochiului dracului» decat lui Dumnezeu • El a refuzat sa-i ingroape crestineste pe cei care nu au avut bani sa-si achite taxa la biserica
Titi Tapoc

Singura localitate cu placute bilingve din judet, satul Bratesti, din comuna Stolniceni-Prajescu, o comunitate lipoveneasca cu aproximativ 400 familii, este zguduita de un scandal. Preotul satului, Titi Tapoc, de 32 ani, e acuzat de o parte dintre lipoveni ca modul in care isi practica meseria, cea de preot, nu e tocmai cel mai ortodox. Acesta pare ca slujeste cu ravna mai mult «ochiului dracului» decat lui Dumnezeu. Lipovenii se plang, mai mult pe ascuns, de frica tanarului preot, ca sunt jecmaniti de bani atunci cand merg sa se spovedeasca si sa se impartaseasca sau cand isi ingroapa apropiatii ori cand se fac slujbe de pomenire a mortilor. Satenii spun ca preotul comunitatii cere incontinuu taxe si bani pentru orice. Cativa ei au povestit ca Titi Tapoc nu a vrut sa ingroape unele persoane decedate pana ce familiile sau apropiatii raposatilor nu au achitat taxele catre biserica. „Vine cu apa sfintita prin casele oamenilor si incepe sa sfinteasca de cati bani ii dai. Daca ii dai mai mult, merge si stropeste prin toate camerele casei, prin gradini, fantani si asa mai departe. Daca nu ai bani si ii dai cat ai, 15 lei de exemplu, atunci vine si da cu un pic de apa sfintita printr-o camera sau doua, dupa care pleaca. Noi avem contributia anuala la biserica de 60 lei. Asa ni se spune. Dar ne da chitanta pe 30 lei. Nu stiu de ce nu se da pe intreaga suma. Ca sa te casatoresti trebuie sa dai 300 lei. Fara banii astia nu reusesti sa faci nimic. La orice face parintele trebuie sa scoti bani din buzunar si sa platesti. Lumea mai face donatii, da cand are bani. Dar acum e greu si pentru noi. Stim ca se construieste o biserica, dar daca avem putin, de unde sa dam mai mult? Sunt batrani din sat care au pensie mica, iau medicamente si se tem ca maine — poimaine mor si nu o sa fie ingropati pentru ca nu au platit contributia la biserica. Asa s-a intamplat cu alti sateni care au murit. Nu au avut bani sa plateasca la biserica contributia, erau mai necajiti si preotul nu vroia sa-i ingroape. Nici nu te impartaseste daca nu ai bani. Cazul lui Cozma Ivan la fel. Preotul nu a vrut sa-l ingroape. A trebuit ca familia sa cheme un preot din Targu Frumos. Ne este frica sa spunem prea multe ca parintele tine slujbe, poate nu o sa ne mai primeasca nici la biserica”, s-au plans cativa lipoveni, nedorind sa-si spuna numele de frica preotului.

Patania familiei Ivan

Un lipovan stabilit de cativa ani in Italia a povestit reporterilor BUNA ZIUA IASI prin ce a trebuit sa treaca familia sa. Trofin Ivanov, unicul fiu si mostenitor al lui Cozma si Parascheva Ivan, s-a plans ca preotul satului nu merge decat pe interes. „Mama a inceput sa fie operata de cand eu aveam numai un an. Pana ce a murit, in 2005, a suferit opt operatii. Tata a lucrat ca tractorist si a fost cunoscut in sat ca fiind un om gospodar. Pe oricine intrebi de Cozma Ivan nu o sa auzi pe nimeni ca il vorbeste de rau. Pe toti i-a ajutat. Bunicul meu, la randul lui, a fost dascal al Bisericii Lipovenesti si lider al lipovenilor. El si cu cativa lipoveni au infiintat satul asta. Eu de mai multi ani sunt stabilit in Italia. Mai veneam acasa o data pe an sau, daca nu, la doi ani. Depinde cum puteam rezolva cu serviciul. Dar tot timpul tineam legatura telefonic cu ai mei si le trimiteam si eu bani, atat cat aveam. In ultima perioada, cand s-au imbolnavit, am inceput sa le trimit mai mult, pentru ca ma gandeam ca au nevoie pentru medicamente si altele. In 2005, in luna martie, mi-a murit mama. Nu am reusit sa ajung la inmormantarea ei pentru ca riscam sa imi pierd locul de munca. Am avut si niste probleme si chiar nu am putut sa ajung. Am rugat un prieten sa mearga la cineva care se pricepe sa filmeze si sa-mi inregistreze inmormantarea mamei. Preotul nu a vrut sa lase omul sa filmeze pe motiv ca s-au furat niste icoane prin 1987 si sa nu se vada cum sunt puse ele prin biserica, sa nu intre cumva iar hotii. L-am rugat atunci sa lase sa filmeze ca eu nu am cum sa ajung la inmormantare si vreau sa am un CD cu ultimul drum al mamei mele. Familia mea are o suprafata de pamant langa actualul cimitir. Pentru ca s-a opus sa nu se filmeze, nu am mai acceptat sa se mai ingroape pe pamantul meu. Dupa moartea mamei, tatal meu a trait in concubinaj cu o alta femeie, Maria Sarghi, care avea patru copii. Eu am fost de acord cu acest lucru. Mai ales ca el era singur si simtea poate nevoia sa aiba pe cineva langa el, eu neputand sa vin acasa atat de des. Am acceptat familia cu conditia sa nu se faca nici un act de vanzare — cumparare pe bunurile familiei mele, ale tatei si ale mele, pentru ca eram mostenitor. Familia mea are mai multe suprafete de pamant. Dupa cum spuneam, tata era un lipovan gospodar. O suprafata de pamant am si la noua biserica a satului, care se construieste, acolo fiind si casa batraneasca a bunicilor mei. Preotul a cerut sa cedez tot pamantul comunitatii. Eu nu am fost de acord sa dau tot pamantul, fiind vorba de aproximativ 2.500 mp. Am cedat gratuit 500 mp. Preotul Titi Tapoc si-a luat atunci angajamentul ca il va inmormanta pe tata, bineinteles cheltuielile sa fie suportate de familie. Dupa cativa ani de cand tata traia in concubinaj aflu ca ginerele femeii cu care traia tata a cumparat din bunurile gospodaresti. Dar banii nu se stie daca i-a dat sau nu. In 2008 a murit si concubina. Nimeni nu m-a anuntat. In 2010, in aprilie, am fost anuntat ca tata a fost impartasit, ca se simte rau si ca nu se stie cat o mai duce. Am venit repede acasa. Atunci, practic, am auzit de toate vanzarile facute. Fiind cu servicul in alta tara, nu am putut sa stau prea mult. Prin luna august primesc un telefon de la ginere ca tata a murit si ca a doua zi urmeaza sa-l inmormanteze. Nu aveam cum sa ajung asa repede. La cinci zile am ajuns si eu in tara. Atunci am aflat ca parintele bisericii noastre nu a vrut sa-l inmormanteze pe tata si ca a trebuit sa vina alt preot, din Targu Frumos. A trebuit sa plec repede inapoi la munca. Anul acesta, fiind putin de lucru, am venit acasa sa vad ce se intampla cu gospodaria tatei si terenurile. Asa am aflat cum s-a vandut casa si alte jocuri. L-am intrebat pe parinte de ce nu a vrut sa-l ingroape el pe tata. A zis ca raspunde in fata lui Dumnezeu, atat. Doar i-a promis. Si-a luat angajament. A donat tata si terenuri bisericii, a donat icoane, bani nici nu mai spun. Mai apoi am aflat cum casa batraneasca de langa biserica ce se construieste a fost luata de ginerele Larion, vecin cu preotul, ca sa poata sa o dea la randul lui preotului. Eu nu am nici o pretentie. Donez pamantul de la cimitir comunitatii. Nu vreau nici un ban. Dar nu preotului care si-a batut joc de tata. Care sunt, de fapt, interesele aici? Am mai auzit ca nu este primul caz. Preotul nu ingroapa pe cei care nu platesc contributii la biserica. Contributie stabilita de el. Daca mergi in alte comunitati lipovenesti afli ca e mult mai putin. Sunt batrani care nu au bani, se plang ca se gandesc ca nu vor fi inmormantati ca nu au platit contributia la biserica. Cum poti sa faci asemenea lucruri, tu, ca preot? Toti se tem de el ca le spune ca nu-i ingroapa, nu-i impartaseste daca nu dau bani sau daca vorbesc cu altcineva”, a povestit Trofin Ivanov, fiul mostenitor a lui Cozma Ivanov.

„Sa ajungi sa nu ai si sa nu te inmormanteze preotul din cauza asta, atunci ce mai poti spune?! L-am cunoscut foarte bine pe Ivanov Cozma. Un om gospodar. Tot ce stiu meserie de la el am invatat-o. Am auzit ca preotul nu a vrut sa-l inmormanteze cand a murit. Stiu ca a donat bisericii foarte multi bani, avea si de unde, plus icoane, dar si pamant. Mai sunt oameni cu restante si le este frica ca nu ii inmormanteaza. Eu nu sunt lipovan si nu imi este frica sa vorbesc. Dumnezeu vede cine are dreptate. Poate sa faca si slujbe. Daca spun adevarul, atunci de ce sa imi fie frica? Ei (lipovenii – n.r.) se tem. Is batrani si nu vorbesc”, a declarat Ciubotarita Costica, patronul SMT-ului din zona.

Preot instarit

Tanarul preot nu este de plans atunci cand vine vorba de gospodarie. Localnicii spun ca acesta detine suprafete intinse de teren, unde cultiva legume, principala afacere cu care se ocupa lipovenii. Mai ales de cand este preot, lipovanii povestesc ca se poate lauda cu utilaje si masini tot mai noi. „Are tractor si cam toate utilajele necesare pentru agricultura, un Ford Tranzit, o masina Papuc cu cinci locuri si asa mai departe. De unde a avut bani pentru toate astea? Totusi, sunt destul de scumpe. Fostul preot nu cerea bani incontinuu”, a spus Dumitru Ivan.

Reporterii cotidianului BUNA ZIUA IASI au incercat sa stea de vorba cu preotul dupa slujba. Titi Tapoc a trimis prin niste tineri mesajul ca este prea ocupat si nu are timp. Nici dupa cateva ore de asteptari, nu a dorit sa dea o replica acuzelor ce i se aduc.

Galerie foto

Ciubotarita Costica
lipoveniIvanov_Trofin Iftodi Pintilie, bunicul lui Ivanov Trofin, cel care a infiintat satul lipovinesc

Comentarii (17)

#184749 IVAN-TROFIM 01-11-2011 00:46:26
atii vazut si pe PASCANEANUL.RO pe acest stimat preot,Va pot spune ca nici unu din superiori lui nu mau contactat,imi cam dau seama de ce!!?SE SIMT TOTIIII CU MUSCA IN CACIULA ,ASA CA TACEREA INSEAMNA (VINOVATIE,LASITATE E.T.C )SPER CA CINE A GRESIT IN TOATA ISTORIA ACCEASTA IN -RAI-NU AJUGE DAR IN IAD DA .SUGESTIE PARAGONATA DE MINE —-IADUL E PE PAMINT,NU IN ALTA PARTE.

#183482 IVAN-TROFIM 22-10-2011 21:11:05
Domnule (ABC)IA MAI IESI LA IVEALA SA VAD CITA CULTURA GENERALA AI .TI-AS PUNE O INTREBARE?CITE CLASE AI CU TAT CU MATA.ASTEP RASPUNS URGENT

#183260 IVAN-TROFIM 21-10-2011 10:34:40
PENTU DOMNUL(ABC)Uitasem sa-ti spun DUPA MINE CUM M-AM GINDIT CRED CA ESTI PE MINA CU POPA,DE ASTA II TI APARAREA DOMNULE(ABC),V-AM STRICA CARTILE CA SA MERGETI MAI DEPARTE SA FURATI SI SA VA FOLOSITI DE BANI COMUNITATI SI DE CONTRIBUTILE COONSATENILOR.SA VA FIE RUSINE SINTEM IN SECOLU 2* SCLAVIA A FOST DAR VAD CA MAI EXISTA SI ACUM

#183255 ivan-trofim 21-10-2011 10:20:48
un raspuns pentru ABC.domnule ABC eu am avut curajul sa descopar magariile care le-afacut popa satului ,nu am facuto pentru publicitate ,nu pentru banii,doar oameni ca el si ca tine (CRED CA ESTI OMUL LUI)nu ar trebui sa existe pe pamint.da sint de acord ca oameni trebue s-ai tii in friu dar nu s-ai schingiuesti si s-ai tratezi ca pe niste slugii.biserica e un BUN COMUN SI PREUTU TREBUE SA FACA MESERIA DE PREOT.Nu condamn s-au judec fiinca n-am nici un drept d-ar ma doare sufletu cind am auzit (si a si demonstrat)POPAcind nu la inmormintat pe TATA.Asa ca domnule (ABC)am sa ma rog la dumnezeu ceia ce mi sa intimplat mie sa ti se intimple si la familia ta si cred ca ai sa schibi parerea radical.As avea placerea sa te cunosc personal DOMNULE(ABC) din umbra.astept raspuns

#183249 ivan 21-10-2011 09:59:12
ala care ma faci analfabet esi la iveala sa vad cit de cult si inteligent esti

#183214 unu care fuge de biserica 21-10-2011 06:46:30
wa prost e ala care DA…..nu ala care cere///asa ca trezitiva!!!!

#183192 ABC 20-10-2011 21:09:17
Doar sa criticati stiti.In legatura cu utilajele atat de costisitoare,ce-i drept sunt costisitoare,dar voi nu stiti cat a muncit preotul pentru a le cumpara ,cate nopti nedormite,stiti doar sa mancati rahat din gura.Si domnule Trofin:ai venit din Italia si te caci pe tine,nu vezi ce fata de analfabet si drogat ai.Esti un rahat in ploaie.Eu zic sa-ti vezi de oala ta si s-o lasi pe a altora in pace.Sincer nu mai cauta scandaluri, publicitate ,etc .Inca ceva: preotul din Bratesti nu cere bani doar pentru a se afla in treaba.Voi ce credeti ?ca biserica se cladeste din comentariile vostre de 2 bani.Nu va mai bagati in seama ca … Stati in banca voastra,uitati-va la voi dupa comentati de altii.Numa` credinciosi nu sunteti :-j .Rusine sa va fie !!! :-q

#183190 * 20-10-2011 21:05:01
Doar sa criticati stiti.In legatura cu utilajele atat de costisitoare,ce-i drept sunt costisitoare,dar voi nu stiti cat a muncit preotul pentru a le cumpara ,cate nopti nedormite,stiti doar sa mancati rahat din gura.Si domnule Trofin:ai venit din Italia si te caci pe tine,nu vezi ce fata de analfabet si drogat ai.Esti un rahat in ploaie.Eu zic sa-ti vezi de oala ta si s-o lasi pe a altora in pace.Sincer nu mai cauta scandaluri, publicitate ,etc .Inca ceva: preotul din Bratesti nu cere bani doar pentru a se afla in traba.Voi ce credeti ?ca biserica se cladeste din comentariile vostre de 2 bani.Nu va mai bagati in seama ca … Stati in banca voastra,uitati-va la voi dupa comentati de altii.Numa` credinciosi nu sunteti :-j.Rusine sa va fie !!! :-q

#182793 anonim 18-10-2011 21:43:46
Din cate stiu la bratesti si nu numai la bratesti ci aproape la tpti lipoveni din Romania popi se aleg «la apelul bocancilor» noi alegem preot din popor nu conteaza pregatirea:un preot nu trebuie sa aiba o facultate ci * clase doar sa stie sa citeasca,sa cante si bineinteles sa fure . Asa cum fura toti in tara asta dece sa nu fure si preotul din bratesti, doar nimeni nui face nimic. De cand preotul din Bratesti a inceput sa construiasca o bisecrica si mai ales sa primeasca banii de la comunitatea rusilor lipoveni cam greu il mai prinzi prin zona:ba plecat pe la braila, ba plecat pe la gratar,ba doareme acasa pentru ca-l doare capul,ba plecat pe la festival cu familia la Costanta,doar nu afla deputatul Miron Ignat ce face el cu banii comunitati : ba da ,isi cumpara utilaje pentru a lucra cele *5 hectare de pamant pe care domnul secretar al comunei Stolniceni Prajescu lea furat de la oameni si a arendat cu ** milioane hectarul iar nimeni nu-i face nimic caci organele statului dorm. Si uite asa toti excroci din Bratesti se imbogatesc caci pentru ei nu este criza. Si uite asa aflam cum se fura la bratesti dar veniti si la Targu Frumos sa vedeti cum se fura. pa

#182693 ivan 18-10-2011 10:28:39
sint ivan.fratilor sa nu inteegeti gresit eu nu am dat nimic popi,eu sint de vreo 2* de ani in italia ,fraeru facea presiune catre familia mea si tatal meu si vrind nevrind eram deacord ca sa cedeze niste pamint penru biserica noua,findca eu fiind plecat fraeru si colaboatori lui credeau ca eu nu ma mai intorc inapoi in sat.speranta si baza lor era ca eu am abandonat satul,dareu nu puteam face nimic pina cind tatal meu era in viata fiindca ii faceam neplacerii si necazuri,eu plecat dar tata tot in sat raminea,asa ca anul trecut in august tata a decedat nu mai este printre noi am gasi timp sa ma ocup de chestia asta,finca displaceri nu mai am cui face ,parinti nu am,frati nu am asa ca dupa scandalul care il fac cu popa cu ce a fact,ce face si per sa-l fac sa se retraga din functia de popa O FAC PENTRU SUFERINTELE CE A TRECUT FAMILIA MEA,SI PE LINGA ASTA SUFER,.DAR MAI MULT PENTRU CONSATENI DIN SAT FIINCA NU AU NICI PUTERE-CURAJ-AUTORITATE ASUPRA ACESTUI POPA.asa ca eu bine mersi pot sa ma duc inapoi in italia unde am o familie,o activitate une am mersurile si smenurile mele.cine a trecu si trece pe la milano si inteaba de IVAN majoritatea ma cunosc ca baiat…sint baietii care ma cunosc din toata tara -rominia-CARE A CERUT AJUTOR SA-U SFATURI-PARERI DE LLA MINE AU PRIMIT S-AU LE-AM AJUTAT IN LIMITA POSIBILITATILOR MELE DAR IN SCHIB NU AM FRAERIT S-AU AM PUS PE DRRUMURI LUME,ma refer la baietii-baietii,cine ma cunosct personal stie ce fel de baiat sint,dar personaje japcarii ca acest popa din satul meu nus de iertat.va multumesc pentru atentia acordata si judecati si voi dacaasa se poate merge mai departe ‘MAI AVEM PRETENTII CA SINEM IN EUROPA’CIND IN JUR MAI SIT NISTE PERSONALITAI CARE TEAR IRGRPA DE VIU.IMI CER SCUZE POATE AM GRESIT DAR DE DATA ASTA CU POPA NU.INCA ODATA VA MULTUMESC PENTU ATENTIA ACORDATA.IVANPOT FI CONTACAT LA **62996*96 S-AL LA MAIL.SERVICECIARLY@YAHOO.IT

#182634 hardstyle 17-10-2011 21:45:07
ce fatza are jegul ha ha ha. si asa meritati, prostilor care dati bani la popi.

#182624 Tepes 17-10-2011 20:50:31
Ivane, si tu si toti prostovanii si incultii care dati bani la popi asa va meritati soarta. Ca BORitura de biserica urmareste doar sa imbuibeze burdihanele popilor, ca ei sa isi satisfaca poftele homosexuale.

#182616 popacioc 17-10-2011 19:34:13
Sa spui cuiva ca-l iubesti, ar insemna sa spui ca nu vei muri niciodata. Sunt cuvintele pr. D. Staniloaie si cred ca are dreptate… Acesti asa -zisi preoti nu au nimic, nici har ,nici credinta, nici morala ,..nimic, doar gandul sa se imbogateasca. Nu inteleg de ce nu aveti curaj sa-l infruntati direct la urma urmei el depinde de voi enoriasii. fiti demni ,si darzi si nimic nu trebuie sa va stea inainte. Daca nu vrea sa va ingroape mortii chemati pe altcineva ,un alt preot, de ce va este frica?

#182615 ivan 17-10-2011 19:07:22
FRATILOR EU SUNT CEL CARE LA DAT PE TOPOGAN PE POPA CA NU MAI SUPORTAU ENORIASII JAPCA LUI SI AM DONAT LA BISERICA PAMINT DREPT RASPLATA POPA MIA LUAT CASA SI NU LA INGROPAT PE TATA. JOS TIRANUL!!!!!

#182586 ALT PATIT 17-10-2011 15:04:20
IA SA VENITI SI PE LA HOLBOCA SI SA VEDETI CUM PREOTUL CHIRICA LE CERE BANI OAMENILOR IN FATA ,SPUNE CA DACA AI NUMAI DOI LEI NICI SA NU MAI VII SA DAI SF. LITURGHIE CA-L IEI IN RAS SI LA CUTIA MILEI DIN FATA ICOANEI MAICII DONULUI SA NU SE PUNA MAI PUTIN DE CINCI LEI !LUMEA TACE SI INCHITE SI NU ARE NIMENI CURAJ SA-I SPUNA CEVA FIINDCA-I PROTEJATUL PARINTELUI CHIRILA CARE ESTE MARE INS. FISCAL LA MITROPOLIE !NU MAI SPUN CA NU-TI INGROAPA MORTUL DACA NU-L IEI PE JUVERDEANU SA TI-L DUCA LA GROAPA CU PAPUCUL SI TE OBLIGA SA IEI GROPARI ANGAJATI DE EL ! PAROHIA DIN HOLBOCA S-A TRANSFORMAT INTR-O AFACERE PROFITABILA PTR. PARINTELE CHIRICA CARE-SI BATE JOC DE OAMENI CUM VREA EL ! SI COLAC PESTE PUPAZA COANA PREUTEASA A DEVENIT EDUCATOARE CU DREPTURI DEPLINE (SI UNDE MAI PUI CA-I BLONDA OXIGENATA !)

#182554 Ivan 17-10-2011 12:50:08
Mare adevar in articolul asta, acesti preoti se cred pe mosia lor, sunt foarte habotnici si mulg de bani pe toti enoriasii. La fel se intampla si la Lespezi si la Tg Frumos, la Todiresti, peste tot oamenii sunt conditionati de preoti sa le dea bani pentru orice, bani pentru care nu se dau chitante. Binevenit articolul, bravo!

#182477 io 17-10-2011 07:38:18
manca-l-ar tata de frumusel…

http://www.bzi.ro/preotul-care-cere-taxa-de-smecher-foto-246618

Об авторе old believers

Old Believers and Old Ritualists Join us if you want to make our Old Believer and Old Rite Church pure! Paul, Max and all our faithful team
Запись опубликована в рубрике Old Believers, Romania. Добавьте в закладки постоянную ссылку.

Добавить комментарий

